INFO NEWS

[13. INFO NEWS][bleft]

Video ERK

[07. VIDEO][threecolumns]

Terminologi Sumpah Pendekar Garapan V



Terminologi Sumpah Pendekar Garapan V

Mungkin ramai di kalangan penggemar muzik berat tempatan lebih mengenali mereka melalui jenama V, namun begitu mungkin hanya segelintir yang mengetahui hirarki kewujudan band yang di asaskan pada tahun 2006 ini sebagai Trauma.
Vokalisnya RedOne asalnya adalah daripada kumpulan Nazra, biarpun berlainan latar muziknya namun panji-panji V harus dikibarkan. Nama mereka mula dikenali setelah promo single diriliskan pada 2008 mula diperkenalkan kepada rakan taulan.
Kini setelah lebih 9 tahun nama V yang seakan hilang dari ingatan penggemar muzik ekstrim tampil dengan karya yang cukup membanggakan apatah lagi segala desas desus mengenai kumpulan ini kembali menerawang di dada media sosial khususnya facebook dan instagram. 

“Sumpah Pendekar” nyata cukup mengujakan peminat yang cukup lama menantikan buah tangan daripada V.  10 buah lagu termasuk intro dan sebuah lagu cover daripada Judas Priest yang berjudul Painkiller menjadi sandaran kepada V untuk bergerak selangkah lagi.
Secara umumnya Sumpah Pendekar lebih berinspirasikan dengan nuansa power metal, heavy metal dan speed metal seraya disulami dengan elemen nusantara kemelayuan yang menjadi penanda aras kepada album ini.

Meskipun terdapat beberapa melodi yang cukup mesra halwa telinga penggemar muzik sebegini namun itu bukanlah alasan untuk kita terus melupakan karya band daripada bumi Melaka yang pernah di warnai dengan band seperti Hidden Silence, Hellimunan, Maradasutma dan sebagainya.
Persenyawaan di antara melodi dan lirik nyata cukup untuk menaikkan semangat pahlawan melayu seraya di lengkapi dengan petikan bass yang sentiasa bersahutan dengan ketukan drum direncahkan lagi dengan untaian gitar yang bersahutan dengan vokal.

Hiasan kulit hadapan yang mendapat sentuhan Vebry Zanadha(Indonesia) & Awang Purba sudah cukup untuk kita menginterpetasikan corak dan daripada mana asalnya band V ini.
Walau apa jua tanggapan anda, V sudah menunjukkan belangnya.  Seandainya anda adalah peminat muzik power metal dambaan Helloween dan Gammaray, ‘Sumpah Pendekar’ adalah jawapan yang tepat kepada nuansa power metal nusantra.

“Sumpah Pendekar” dilengkapi intro, Khalifah Alpa, Janji Khalifah, Sumpah Pendekar, Kehancuran, Pemergian, Maruah Bangsa, Rintihan Kota Jihad, Makam Mulia dan Painkiller.  Sebarang informasi boleh lawati www.Vofficial.org

by nazrol


Pelancaran album:


Video Clip Official





Post A Comment
  • Blogger Comment using Blogger
  • Facebook Comment using Facebook
  • Disqus Comment using Disqus

No comments :


Rock Album

[15. ROCK][threecolumns]

CD Dan Kaset

[19. CD-KASET][list]

LIRIK

[22. LIRIK LAGU][twocolumns]

METAL-INDIE ALBUM

[16. METAL-INDIE][bsummary]

FLYERS

[12. EVENT][twocolumns]