Rock The World 2017 Terus Mencipta Evolusi
Rock The World 2017 Terus Mencipta Evolusi
Oleh Nazghoul
Konsert Rock The World (RTW) boleh dianggap sebagai siri konsert rock
artis-artis tempatan yang paling konsisten pernah dianjurkan dalam industri
muzik di negara ini.
Ini kerana, sejak hampir sedekad lalu, konsert itu bukan sahaja berjaya
dianjurkan dengan cemerlang, malah ia kini semakin utuh dalam membina jenama
dan identitinya sendiri.
Pada 9 Disember lalu, konsert anjuran Fat Boys Records (FBRSB) itu
sekali lagi menemui para peminat rock di mana ia merupakan kali ke tujuh belas
diadakan di Kuala Lumpur.
Menariknya, hampir 90 peratus kumpulan rock pelbagai genre yang
diketengahkan menerusi konsert dengan tiket berharga RM35 itu merupakan
kumpulan-kumpulan baru.
Tahun ini, antara
kumpulan tempatan yang telah mengadakan persembahan ialah Bunkface, Seven Collar T-Shirt dan Emmet I dan lebih
10 kumpulan pemuzik tempatan yang turut beraksi pada konsert tahunan, Rock The
World Ke-17 (RTW17).
Konsert yang bermula
jam 12 tengah hari hingga lewat malam itu turut menampilkan band underground
seperti Naratu, Masdo, Brawk, Farasu dan The Suspects AKA pada acara yang
berlangsung di Tempat Letak Kereta B, KL Sports City, Bukit Jalil.
Meskipun kebanyakan kumpulan yang ditampilkan pada konsert-konsert RTW
sebelum ini merupakan kumpulan-kumpulan baru, tetapi sambutan para peminat amat
menakjubkan.
Pengunjung masih lagi sama, kebanyakannya
adalah anak-anak muda yang meminati genre muzik dan band tersendiri, mempunyai
arah subculture tertentu,
dan yang paling penting cintakan arus muzik tempatan.
Banyak penaja termasuk syarikat telekomunikasi seperti Tune Talk, yang
sanggup menaja konsert tersebut. Pelbagai
faktor dapat diselongkar daripada perkembangan
positif itu, antaranya adalah menyaksikan kebangkitan ramai pemuzik muda selain
kemunculan banyak genre muzik baru.
Fenomena itu tidak dapat dibendung kerana ia berjalan seiring dengan
cita rasa para peminat yang sentiasa berubah-ubah, trend serta evolusi muzik
yang sedang berlaku di mana-mana juga.
RTW seakan-akan menjadi suatu wadah kepada para pemuzik generasi baru
bagi mengetengahkan pelbagai idea, konsep dan genre muzik mereka dalam industri
muzik tempatan.
Dengan adanya platform seperti itu, siapa tahu, kita mungkin mampu untuk
melahirkan lebih ramai pemuzik baru yang bukan sahaja kreatif, tetapi juga
energetik dan progresif.
Ini kerana, RTW membuka ruang seluas-luasnya kepada setiap kumpulan yang
mengambil bahagian pada konsert itu bagi mempamerkan bakat dan kreativiti
mereka dalam bidang muzik.
Dalam erti kata mudah, tidak timbul soal kekangan dari segi imej,
rambut, rentak lagu mahupun gimik asalkan ia tidak melampaui batas dan mengikut
garis panduan yang telah ditetapkan.
Melalui RTW kita akan dapat melihat pelbagai ragam, bakat muda, cetusan
inovasi muzik baru dan di mana ia mampu merencanakan corak industri muzik tanah
air pada masa depan.
Jika RTW mampu diteruskan pada tahun-tahun berikutnya, tidak mustahil ia
mampu untuk membina identiti dan jenamanya sendiri seperti festival-festival
muzik terkenal di luar negara.
Bagaimanapun, bagi membina identiti serta jenama RTW, pihak penganjurnya
haruslah peka serta tidak mengamalkan favouritisme atau kronisme dalam
penganjuran konsert tersebut.
Justeru, amat merugikan jika identiti dan jenama yang hendak dibina
menerusi RTW tidak mampu berkembang apabila banyak kumpulan baru tidak diberi
peluang beraksi pada konsert tersebut.
Festival itu juga turut dimeriahkan dengan pelbagai gerai makanan serta
label tempatan dan semestinya acara tradisi ‘color mosh’ seperti tahun-tahun sebelum
ini diteruskan.
Post A Comment
No comments :